Δίκαιη κατανομή στη χορήγηση του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων για το έτος 2024

 

2025.12.19 – ΑΠ_0271_Επιστολή_ΥπΑΑΤ_Μπόνους_2024

 

Αθήνα, 19 Δεκεμβρίου 2025
Αριθ. Πρωτ.: 271

Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων
κ. Κωνσταντίνο Τσιάρα

ΘΕΜΑ: Δίκαιη κατανομή στη χορήγηση του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων για το έτος 2024

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Η Πανελλήνια Ένωση Γεωπόνων Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΕΓΔΥ), ως πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο που εκπροσωπεί τους γεωπόνους δημοσίους υπαλλήλους, θεωρεί επιτακτικά αναγκαίο να θέσει υπόψη σας τα σοβαρά ζητήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή του άρθρου 23 του Ν. 4940/2022 περί του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων στο ΥπΑΑΤ.

Εξ αρχής καθίσταται σαφές ότι η ΠΕΓΔΥ υποστηρίζει την αρχή της επιβράβευσης της αποδοτικότητας και της επίτευξης στόχων, όπως αυτή πρέπει να εφαρμόζεται σε κάθε σύγχρονο σύστημα δημόσιας διοίκησης. Η αναγνώριση της υπέρβασης, της υπευθυνότητας και της ουσιαστικής συμβολής στο συλλογικό αποτέλεσμα αποτελεί θεμιτό και αναγκαίο εργαλείο διοίκησης, υπό την προϋπόθεση όμως ότι εντάσσεται σε ένα πλαίσιο σαφών, αντικειμενικών και κοινά αποδεκτών κανόνων.

Ωστόσο, η εφαρμογή του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων και για το έτος 2024, ιδίως όταν εξετάζεται σωρευτικά με την εμπειρία των τριών τελευταίων ετών στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εγείρει ιδιαιτέρως σοβαρά ερωτήματα ως προς το κατά πόσο πληρούνται στην πράξη οι αναγκαίες θεσμικές και λειτουργικές προϋποθέσεις για τη δίκαιη και αξιόπιστη εφαρμογή του.

Η απουσία αντικειμενικών μετρήσιμων και συγκρίσιμων δεικτών, η έντονη ανισοκατανομή υπέρ συγκεκριμένων υπηρεσιακών μονάδων της Κεντρικής Υπηρεσίας εις βάρος των περιφερειακών υπηρεσιών και η μετατροπή του Κινήτρου σε εργαλείο διαφοροποίησης αμοιβών χωρίς επαρκή αντικειμενική τεκμηρίωση, δημιουργούν την εύλογη εντύπωση ότι το σύστημα δεν λειτουργεί ως μηχανισμός ενίσχυσης της συλλογικής απόδοσης, αλλά ως παράγοντας εσωτερικών ανισορροπιών, ανταγωνισμού και πριμοδότησης κάποιων «αρεστών» και όχι άριστων υπαλλήλων.

Η επαναλαμβανόμενη δε πριμοδότηση των ίδιων υπαλλήλων και οργανικών μονάδων με υψηλά ποσοστά επιβράβευσης, οι οποίοι εμφανίζονται διαχρονικά ως οι μόνοι «υψηλής απόδοσης», χωρίς να τεκμηριώνεται επαρκώς η διαφοροποίηση αυτή, δεν συνάδει με τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της χρηστής διοίκησης.

Τα ζητήματα αυτά δεν τίθενται για πρώτη φορά. Η ΠΕΓΔΥ είχε ήδη επισημάνει, με σχετικά έγγραφά της προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία κατά το προηγούμενο έτος (υπ’ αριθ. 116/03.12.2024 και 118/13.12.2025 έγγραφα), τον κίνδυνο δημιουργίας στρεβλώσεων και άνισης μεταχείρισης από την εφαρμογή του εν λόγω μηχανισμού χωρίς την ύπαρξη επαρκών, αντικειμενικών και συγκρίσιμων κριτηρίων. Το γεγονός ότι οι ίδιες πρακτικές και τα ίδια προβλήματα επανεμφανίζονται και κατά το έτος 2024 καταδεικνύει ότι το ζήτημα δεν είναι συγκυριακό, αλλά συστημικό, και χρήζει ουσιαστικής επανεξέτασης.

Υπό τις συνθήκες αυτές, τίθεται σοβαρό ζήτημα όχι μόνο για τη διοικητική αποτελεσματικότητα, αλλά και γενικότερα της θεσμικής αξιοπιστίας της εφαρμογής του ανωτέρω νομοθετικού πλαισίου στη χώρα μας και ειδικά για το ΥπΑΑΤ.

Η διεθνής εμπειρία και η σύγχρονη θεωρία διοίκησης οργανισμών αναδεικνύουν ότι η δίκαιη και διαφανής διαχείριση των κινήτρων δεν αποτελεί δευτερεύον ζήτημα, αλλά βασική προϋπόθεση για τη λειτουργική συνοχή και την αποτελεσματικότητα κάθε οργανισμού. Όταν το ανθρώπινο δυναμικό αντιλαμβάνεται ότι η επιβράβευση δεν στηρίζεται σε αντικειμενικά και κατανοητά κριτήρια, κλονίζεται η εμπιστοσύνη προς τη διοίκηση, υποβαθμίζεται η θεσμική αξιοπιστία και αποδυναμώνεται σταδιακά το ανθρώπινο κεφάλαιο. Οι εξελίξεις αυτές επηρεάζουν αναπόφευκτα και την εν γένει στελέχωση του ΥπΑΑΤ, γεγονός που χρήζει σοβαρού προβληματισμού.

Η ΠΕΓΔΥ έχει γίνει αποδέκτης πλήθους έντονων και τεκμηριωμένων παραπόνων από μέλη της, τα οποία, παρά τη διαρκή και ουσιαστική συμμετοχή τους σε περιφερειακές υπηρεσιακές μονάδες με καίριο ρόλο στο έργο του ΥπΑΑΤ, παραμένουν εκτός της επιβράβευσης του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων επί σειρά ετών. Η πρακτική αυτή δημιουργεί αντικειμενικά την αίσθηση άνισης μεταχείρισης και εμπεδώνει την αντίληψη ύπαρξης υπαλλήλων «δεύτερης κατηγορίας».

Η εικόνα αυτή επιβαρύνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι γεωπόνοι συγκεκριμένων Υπηρεσιών του ΥπΑΑΤ, οι οποίοι κατά το έτος 2024 συμμετείχαν, κατόπιν ρητών εντολών της τότε πολιτικής ηγεσίας, σε ελέγχους εκτός κανονικού ωραρίου και κατά τα Σαββατοκύριακα, δεν έχουν μέχρι σήμερα αποζημιωθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Επιπλέον, τίθεται σοβαρό ζήτημα ως προς την εφαρμοζόμενη πρακτική επιβράβευσης μη γεωπονικών υπηρεσιών μέσω μεταφοράς ή κατανομής μπόνους από άλλες ειδικές υπηρεσίες, με σκοπό την εξασφάλιση υψηλότερων ποσοστών επιβράβευσης, χωρίς να προκύπτει σαφής, τεκμηριωμένος και αντικειμενικός λόγος που να δικαιολογεί τις σχετικές αυτές διαφοροποιήσεις.

Κύριε Υπουργέ,

Υπό την ιδιότητά σας ως του ανώτατου διοικητικού οργάνου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αλλά και ως πολιτικού προϊσταμένου που καλείται να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης, σας καλούμε να τοποθετηθείτε με σαφήνεια και να μεριμνήσετε ώστε το Κίνητρο Επίτευξης Στόχων να λειτουργεί πράγματι ως εργαλείο ενίσχυσης της συλλογικής απόδοσης και της αξιοκρατίας και όχι ως παράγοντας δημιουργίας εσωτερικών ανισορροπιών.

Στο πλαίσιο της αποστολής της, η ΠΕΓΔΥ επιθυμεί ειλικρινά να λειτουργήσει ως θεσμικός και αξιόπιστος συνομιλητής της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας και να συμβάλει εποικοδομητικά στη διαμόρφωση δίκαιων, διαφανών και αποτελεσματικών λύσεων. Πλην όμως, είναι αναγκαίο να επισημανθεί ότι σε περίπτωση που οι υφιστάμενες στρεβλώσεις δεν αποκατασταθούν, η ΠΕΓΔΥ θα βρεθεί, παρά τη βούλησή της, στη δυσάρεστη θέση να εξετάσει την αξιοποίηση κάθε προβλεπόμενου έννομου μέσου για την προάσπιση των δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας των μελών της.

Τέλος, εκτιμάται ότι τα ανωτέρω ζητήματα μπορούν και πρέπει να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο ενός ουσιαστικού θεσμικού διαλόγου. Προς τούτο, παραμένουμε στη διάθεσή σας για σχετική συνάντηση, με στόχο την από κοινού διερεύνηση λύσεων που θα ενισχύσουν τη διαφάνεια, την ισονομία και τη διοικητική αξιοπιστία στη χορήγηση του Κινήτρου Επίτευξης Στόχων.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *